Tym co przyczyniło się do tak wielkiej popularyzacji map Google jest bez wątpienia ich regulamin. Dzięki niemu zdecydowana większość developerów (ja także) używa do swoich mashupów właśnie map Google, a nie Yahoo, czy Bing. To właśnie polityka Google jest najbardziej przyjazna dla developerów i daje im szerokie pole do popisu.
Na wielu forach internetowych nie raz spotkałem się z zapytaniami dotyczącymi regulaminu. Pomyślałem więc o zebraniu ich wszystkich w jeden artykuł. Mam nadzieję, że rozwieje on wiele wątpliwości.
Wszystkie przedstawione tutaj zagadnienia dotyczyć będą tylko i wyłącznie korzystania z dynamicznych map za pośrednictwem Google Maps Javascript API.
- Zarejestrowanie serwisu w Google
Serwis, lub aplikacja, która korzysta z map Google musi być zarejestrowana w Google i mieć wygenerowany swój unikatowy klucz dostępu do usługi.
- Serwis nie może łamać prawa
Serwis na którym umieszczone są mapy Google nie może nieść treści niezgodnych z prawem, namawiać do łamania prawa, prywatności, ani propagować treści uznanych przez Google za niemoralne i nieobyczajne.
- Serwis musi być ogólnodostępny
Serwis, który korzysta z map Google musi być darmowy i dostępny dla każdego użytkownika. Możemy jednak korzystać z map Google za darmo tak długo, jak nie będziemy pobierać od użytkowników opłat za korzystanie z niego.
Nasz serwis może wymagać logowania do usługi, jeśli konieczne jest to ze względu na administrowanie danymi użytkownika i serwisem i jeśli otrzymanie hasła, utrzymanie konta, itp., nie wiąże się z jakąkolwiek opłatą pobieraną przez nas od użytkownika.
Nie można korzystać z map Google w wewnętrznej sieci Intranet, ze względu na niedotrzymanie warunku ogólnodostępności.
Nie możemy korzystać z map Google jeśli serwis będzie dostępny tylko i wyłącznie dla użytkowników, którzy muszą zapłacić za dostęp do usługi.
Google dopuszcza pobieranie przez nas od użytkowników opłat za dodawanie miejsc do pokazywania na mapie, o ile pokazywać je będziemy innym w darmowej części naszego serwisu.
Ograniczenia te można znieść kupując pakiet Google Maps Premier.
- Brak ograniczeń liczby odsłon
Google nie określa żadnych limitów odsłon, jakie strony mogą generować korzystając z darmowego dostępu do API, co oznacza, że możemy budować serwisy o dowolnej wielkości, o dowolnej popularności w Internecie. Co więcej, Google twierdzi, że jeśli nasza strona będzie generować więcej niż 500 000 odsłon dziennie, to po skontaktowaniu się z nimi zaoferują nam dodatkową przepustowość dla naszego serwisu.
- Reklamy na mapach i w serwisie
Google nie umieszcza w tej chwili reklam na swoich mapach. Pozostawili jednak sobie taką możliwość w przyszłości. Jeśli będą zamierzali wprowadzić reklamy, na 3 miesiące przed ich umieszczeniem zostanie opublikowane odpowiednie ogłoszenie na liście mailowej Google.
Co więcej Google zezwala na to, abyśmy my sami umieszczali reklamy na naszych mapach za pomocą wielu metod opisanych w API, włącznie z reklamami AdSense.
Możemy także umieszczać reklamy na naszym serwisie i zarabiać na nich o ile nasz serwis jest ogólnodostępny i darmowy.
- Śledzenie użytkowników w czasie rzeczywistym
Google nie nakłada żadnych ograniczeń w tej kwestii. Możemy budować serwisy pokazujące aktualną pozycję użytkownika na mapie.
Nie możemy jednak wykorzystywać serwisu do nawigacji w czasie rzeczywistym poprzez wyświetlanie sposobu dojazdu do danego określonego miejsca, albo do automatycznego kierowania pojazdami na podstawie ich pozycji na mapie.
Jeśli nasze mapy wyświetlają informacje o pozycji użytkownika musimy powiadomić o tym Google, ustawiając parametr sensor = true podczas pobierania skryptów obsługi mapy.
Ponadto nie możemy używać map Google do śledzenia floty pojazdów, chyba że usługa ta jest dostępna za darmo, dla każdego użytkownika. Oferowanie płatnych serwisów do śledzenia floty pojazdów możliwe jest tylko po zakupie Google Maps Premier API.
- Używanie API poza przeglądarką WWW
Google dopuszcza używanie API w aplikacjach desktopowych, o ile są one dostępne do pobrania dla każdego użytkownika z darmowej strony WWW. Dopuszczalne jest także budowanie aplikacji mobilnych, o ile są one ogólnodostępne (kryteria jak wspominane dla stron WWW) i korzystają bezpośrednio z API.
Nie dopuszczalne jest użycie API po stronie serwera do pobierania i modyfikowania elementów map, łączenia statycznych obrazków do wyświetlania większych map, kopiowanie, zapisywanie map na serwerze itp.
- Brak możliwości użycia w bezpiecznych połączeniach HTTPS, SSL
Użycie darmowej wersji API w bezpiecznych połączeniach https, czy ssl jest nie dozwolone i jest przez Google blokowane. Ograniczenie to można znieść kupując pakiet Google Maps Premier.
- Nie można zakrywać/usuwać loga Google i innych
Wszystkie loga i napisy opisujące właściciela zawartości mapy jakie automatycznie wyświetla Google na swoich mapach nie mogą być przez nas usuwane, zmieniane, zakrywane.
- Limit użyć geokodera
W tej chwili użycie geokodera w darmowej wersji jest ograniczone do 15 000 zapytań dziennie. Co ciekawe limity liczone są względem adresu IP odpytującego. Jeśli więc korzystamy z geokodera javascriptowego wbudowanego w mapy Google, limit ten liczony jest na konto każdego naszego użytkownika odwiedzającego nasz serwis, a nie na konto naszego serwisu. W praktyce, o ile wszyscy nasi użytkownicy nie korzystają z Proxy, to limit ten jest wystarczający i nasz serwis raczej tego nie odczuje.
Warto tutaj pamiętać, że jeśli będziemy korzystali z geokodera Google bezpośrednio z naszego serwisu za pomocą geokodowania http (np. bezpośrednio z PHP), to limit ten będzie liczony już względem naszego serwisu.
Polityka używania geokodera w Google zmienia się co pewien czas, ale zdecydowanie na lepsze. Warto od czasu do czasu sprawdzać tę kwestię. W ciągu ostatnich 2 lat limit ten został zwiększony i zostało wprowadzone rozróżnienie zapytań dla użytkowników oglądających mapę. Wcześniej z tego co pamiętam, limit ten był liczony na konto serwisu, na którym umieszczona była mapa, a więc istniało ryzyko, że funkcjonalność ta przestanie działać.
Co jeśli będziemy nadużywać tego limitu ? Google twierdzi, że w przypadku sporadycznego nadużycia geokoder będzie po prostu odpowiadać kodem błędu 620. Jeśli jednak nadużywanie będzie się powtarzać Google może zablokować nam działanie geokodera w całym naszym serwisie.
To są najważniejsze według mnie kwestie, które mogą budzić wątpliwości i są częstymi pytaniami początkujących developerów map na forach dyskusyjnych.
Co jeśli nie będziemy przestrzegać regulaminu ?
Google może zablokować nam całkowicie dostęp do map w naszym serwisie z zarejestrowanego klucza, albo z naszego IP, a wtedy już nie zostaje nam nic innego jak proszenie Google o wybaczenie, lub zarzucenie projektu i przebrandowienie. Zagrożenie jest więc spore. Lepiej więc trzymać się założeń tego regulaminu i dokładne sprawdzenie go przed wdrożeniem dużego serwisu.
Warto tu także jeszcze wspomnieć, że Google zastrzega, że może używać kontentu, który wyświetlamy na naszych mapach, dowolnie go indeksować i używać do reklamy sposobu korzystania z ich serwisu.
Warto wiedzieć także, że Google wprowadził w listopadzie mechanizm indeksowania wyświetlanego na mapie kontentu (markery i chmurki z opisem) i może zacząć wyświetlać je na stronie głównej Google wraz z linkiem do naszego serwisu, o ile są one odwiedzane przez wielu unikatowych użytkowników i korzystamy z darmowej wersji API. Google oczywiście dodało od razu opcję wyłączającą indeksowanie dla developerów korzystających z darmowego API.
Artykuł ten został napisany na podstawie regulaminu Google Maps API z dnia 27.03.2009 r. i dokumentacji API dostępnej w dniu 5.12.2009 r.
Na wielu forach internetowych nie raz spotkałem się z zapytaniami dotyczącymi regulaminu. Pomyślałem więc o zebraniu ich wszystkich w jeden artykuł. Mam nadzieję, że rozwieje on wiele wątpliwości.
Wszystkie przedstawione tutaj zagadnienia dotyczyć będą tylko i wyłącznie korzystania z dynamicznych map za pośrednictwem Google Maps Javascript API.
- Zarejestrowanie serwisu w Google
Serwis, lub aplikacja, która korzysta z map Google musi być zarejestrowana w Google i mieć wygenerowany swój unikatowy klucz dostępu do usługi.
- Serwis nie może łamać prawa
Serwis na którym umieszczone są mapy Google nie może nieść treści niezgodnych z prawem, namawiać do łamania prawa, prywatności, ani propagować treści uznanych przez Google za niemoralne i nieobyczajne.
- Serwis musi być ogólnodostępny
Serwis, który korzysta z map Google musi być darmowy i dostępny dla każdego użytkownika. Możemy jednak korzystać z map Google za darmo tak długo, jak nie będziemy pobierać od użytkowników opłat za korzystanie z niego.
Nasz serwis może wymagać logowania do usługi, jeśli konieczne jest to ze względu na administrowanie danymi użytkownika i serwisem i jeśli otrzymanie hasła, utrzymanie konta, itp., nie wiąże się z jakąkolwiek opłatą pobieraną przez nas od użytkownika.
Nie można korzystać z map Google w wewnętrznej sieci Intranet, ze względu na niedotrzymanie warunku ogólnodostępności.
Nie możemy korzystać z map Google jeśli serwis będzie dostępny tylko i wyłącznie dla użytkowników, którzy muszą zapłacić za dostęp do usługi.
Google dopuszcza pobieranie przez nas od użytkowników opłat za dodawanie miejsc do pokazywania na mapie, o ile pokazywać je będziemy innym w darmowej części naszego serwisu.
Ograniczenia te można znieść kupując pakiet Google Maps Premier.
- Brak ograniczeń liczby odsłon
Google nie określa żadnych limitów odsłon, jakie strony mogą generować korzystając z darmowego dostępu do API, co oznacza, że możemy budować serwisy o dowolnej wielkości, o dowolnej popularności w Internecie. Co więcej, Google twierdzi, że jeśli nasza strona będzie generować więcej niż 500 000 odsłon dziennie, to po skontaktowaniu się z nimi zaoferują nam dodatkową przepustowość dla naszego serwisu.
- Reklamy na mapach i w serwisie
Google nie umieszcza w tej chwili reklam na swoich mapach. Pozostawili jednak sobie taką możliwość w przyszłości. Jeśli będą zamierzali wprowadzić reklamy, na 3 miesiące przed ich umieszczeniem zostanie opublikowane odpowiednie ogłoszenie na liście mailowej Google.
Co więcej Google zezwala na to, abyśmy my sami umieszczali reklamy na naszych mapach za pomocą wielu metod opisanych w API, włącznie z reklamami AdSense.
Możemy także umieszczać reklamy na naszym serwisie i zarabiać na nich o ile nasz serwis jest ogólnodostępny i darmowy.
- Śledzenie użytkowników w czasie rzeczywistym
Google nie nakłada żadnych ograniczeń w tej kwestii. Możemy budować serwisy pokazujące aktualną pozycję użytkownika na mapie.
Nie możemy jednak wykorzystywać serwisu do nawigacji w czasie rzeczywistym poprzez wyświetlanie sposobu dojazdu do danego określonego miejsca, albo do automatycznego kierowania pojazdami na podstawie ich pozycji na mapie.
Jeśli nasze mapy wyświetlają informacje o pozycji użytkownika musimy powiadomić o tym Google, ustawiając parametr sensor = true podczas pobierania skryptów obsługi mapy.
Ponadto nie możemy używać map Google do śledzenia floty pojazdów, chyba że usługa ta jest dostępna za darmo, dla każdego użytkownika. Oferowanie płatnych serwisów do śledzenia floty pojazdów możliwe jest tylko po zakupie Google Maps Premier API.
- Używanie API poza przeglądarką WWW
Google dopuszcza używanie API w aplikacjach desktopowych, o ile są one dostępne do pobrania dla każdego użytkownika z darmowej strony WWW. Dopuszczalne jest także budowanie aplikacji mobilnych, o ile są one ogólnodostępne (kryteria jak wspominane dla stron WWW) i korzystają bezpośrednio z API.
Nie dopuszczalne jest użycie API po stronie serwera do pobierania i modyfikowania elementów map, łączenia statycznych obrazków do wyświetlania większych map, kopiowanie, zapisywanie map na serwerze itp.
- Brak możliwości użycia w bezpiecznych połączeniach HTTPS, SSL
Użycie darmowej wersji API w bezpiecznych połączeniach https, czy ssl jest nie dozwolone i jest przez Google blokowane. Ograniczenie to można znieść kupując pakiet Google Maps Premier.
- Nie można zakrywać/usuwać loga Google i innych
Wszystkie loga i napisy opisujące właściciela zawartości mapy jakie automatycznie wyświetla Google na swoich mapach nie mogą być przez nas usuwane, zmieniane, zakrywane.
- Limit użyć geokodera
W tej chwili użycie geokodera w darmowej wersji jest ograniczone do 15 000 zapytań dziennie. Co ciekawe limity liczone są względem adresu IP odpytującego. Jeśli więc korzystamy z geokodera javascriptowego wbudowanego w mapy Google, limit ten liczony jest na konto każdego naszego użytkownika odwiedzającego nasz serwis, a nie na konto naszego serwisu. W praktyce, o ile wszyscy nasi użytkownicy nie korzystają z Proxy, to limit ten jest wystarczający i nasz serwis raczej tego nie odczuje.
Warto tutaj pamiętać, że jeśli będziemy korzystali z geokodera Google bezpośrednio z naszego serwisu za pomocą geokodowania http (np. bezpośrednio z PHP), to limit ten będzie liczony już względem naszego serwisu.
Polityka używania geokodera w Google zmienia się co pewien czas, ale zdecydowanie na lepsze. Warto od czasu do czasu sprawdzać tę kwestię. W ciągu ostatnich 2 lat limit ten został zwiększony i zostało wprowadzone rozróżnienie zapytań dla użytkowników oglądających mapę. Wcześniej z tego co pamiętam, limit ten był liczony na konto serwisu, na którym umieszczona była mapa, a więc istniało ryzyko, że funkcjonalność ta przestanie działać.
Co jeśli będziemy nadużywać tego limitu ? Google twierdzi, że w przypadku sporadycznego nadużycia geokoder będzie po prostu odpowiadać kodem błędu 620. Jeśli jednak nadużywanie będzie się powtarzać Google może zablokować nam działanie geokodera w całym naszym serwisie.
To są najważniejsze według mnie kwestie, które mogą budzić wątpliwości i są częstymi pytaniami początkujących developerów map na forach dyskusyjnych.
Co jeśli nie będziemy przestrzegać regulaminu ?
Google może zablokować nam całkowicie dostęp do map w naszym serwisie z zarejestrowanego klucza, albo z naszego IP, a wtedy już nie zostaje nam nic innego jak proszenie Google o wybaczenie, lub zarzucenie projektu i przebrandowienie. Zagrożenie jest więc spore. Lepiej więc trzymać się założeń tego regulaminu i dokładne sprawdzenie go przed wdrożeniem dużego serwisu.
Warto tu także jeszcze wspomnieć, że Google zastrzega, że może używać kontentu, który wyświetlamy na naszych mapach, dowolnie go indeksować i używać do reklamy sposobu korzystania z ich serwisu.
Warto wiedzieć także, że Google wprowadził w listopadzie mechanizm indeksowania wyświetlanego na mapie kontentu (markery i chmurki z opisem) i może zacząć wyświetlać je na stronie głównej Google wraz z linkiem do naszego serwisu, o ile są one odwiedzane przez wielu unikatowych użytkowników i korzystamy z darmowej wersji API. Google oczywiście dodało od razu opcję wyłączającą indeksowanie dla developerów korzystających z darmowego API.
Artykuł ten został napisany na podstawie regulaminu Google Maps API z dnia 27.03.2009 r. i dokumentacji API dostępnej w dniu 5.12.2009 r.
0 komentarze