Google Places jest darmową usługą dzięki której możemy dodać naszą firmę do Google, aby była ona widoczna w wyszukiwarce lokalnej i na mapach. Po dodaniu firmy możemy stworzyć dla niej specjalną Stronę Miejsca – Google Place Page, z danymi kontaktowymi, lokalizacją i opiniami klientów pozbieranymi z różnych zakątków Internetu. O podstawowych funkcjach usługi pisałem we wpisie Google Place Pages – dodaj swoją firmę do Google.
Poza prostą stroną WWW usługa Google Places oferuje nam wiele ciekawych funkcjonalności, które z pewnością mogą pomóc naszej firmie dotrzeć do większej liczby klientów. Postaram się przedstawić niektóre z nich.
Statystyki
Do Strony Miejsca dołączone są zaawansowane statystyki, dzięki którym możemy sprawdzić jak wiele osób odwiedzało stronę naszej firmy.
Nie ograniczają się one jednak do podania suchej liczby odsłon i wyświetleń na stronie wyszukiwarki Google i mapach Google jak na innych serwisach. Dostajemy dodatkowo informacje o:
- liczbie interakcji z wpisem naszej strony, czyli jak często klienci klikali na ikonkę na mapie, przechodzili na naszą stronę, czy wyznaczali dojazd do naszej firmy
- jakie słowa kluczowe najczęściej zaprowadziły do naszej firmy
- skąd chcieli dojeżdżać klienci do naszej firmy, czyli pokazane na mapie wszystkie miejsca, z których klienci szukali szczegółów dojazdu do naszej firmy
Statystyki są niestety ograniczone do ostatnich 30 dni. Kolejne nadpisują ostatnie.
Wyznacz obszar działania firmy
Do wpisu o firmie można dodać obszar jej działania. Na przykład, jeśli pracownicy firmy przyjeżdżają do klientów na określonym obszarze, lub pizzeria działa w określonej dzielnicy miasta i za darmo rozwozi w tym obszarze pizzę, można wskazać takie obszary. Obszary dodaje się poprzez wskazanie obsługiwanych kodów pocztowych, lub odległości od wskazanej lokalizacji.
Wskazany obszar widoczny jest na mapie w postaci półprzezroczystej warstwy.
Publikuj szybko ważne informacje na stronie firmy
Jeśli danego dnia planujemy jakąś promocję, mamy nowy ciekawy produkt, lub chcemy poinformować klientów o przedłużonych godzinach otwarcia możemy skorzystać z opcji Publikacji na stronie. Opublikowane przez nas informacje powinny być widoczne dla naszych klientów na Stronie Miejsca w ciągu kilku minut.
Dzięki temu możemy poinformować o dzisiejszym Happy Hours, niespodziewanym koncercie, lub inaczej zachęcić do odwiedzenia naszego miejsca.
Nie obyło się tutaj jednak bez ograniczeń. Wiadomości nie mogą być dłuższe niż 160 znaków i tylko jedna wiadomość może być umieszczona na stronie. Kolejna dodana zastępuje poprzednią.
QRCode do strony firmy
Dla każdej Strony Miejsca możesz wygenerować kod 2D QRCode, który umieszczony na wizytówce, czy ulotce umożliwi klientom odwiedzenie naszej strony. Wystarczy, że zrobią zdjęcie telefonem z wbudowanym czytnikiem kodów, a automatycznie zostaną przeniesieni na stronę firmy.
Tak jak ten kod zaprowadzi po zeskanowaniu do mojego bloga:
Prowadź kampanię, publikuj promocyjne kupony
Do Strony Miejsca możemy dodawać promocyjne kupony, które klienci mogą realizować po wydrukowaniu, lub pokazaniu na telefonie komórkowym podczas wizyty w siedzibie naszej firmy. Dzięki nim możemy zachęcić klientów do odwiedzania naszego miejsca i prowadzić własne kampanie promocyjne.
Wyniki sponsorowane - tagi
Już za 25$ miesięcznie można wybrać tagi, które będą opisywały naszą firmę i które będą wzbogacały wpis Strony Miejsca na stronie wyszukiwania i wyróżniały na mapie nasze miejsce. Tagi określane są przez Google i pokazują w postaci żółtego markera określone usługi. Po wykupieniu reklamy, marker z Tagiem pokazywany jest na mapie obok naszego miejsca.
Tagi dostępne są jednak na razie tylko w kilku miejscowościach w Stanach Zjednoczonych. Na ich dostępność w Polsce z pewnością będziemy musieli jeszcze długo czekać.
Biznesowe sesje zdjęciowe
Aby zwiększyć atrakcyjność Strony Miejsca, możemy zgłosić do Google prośbę o wykonanie sesji fotograficznej okolicy i wnętrz naszego miejsca. Jeśli nasze zgłoszenie zostanie zaakceptowane, fotografowie Google wykonają profesjonalne, panoramiczne zdjęcia, które zostaną umieszczone na Stronie Miejsca i w przyszłości mogą zostać połączone, aby umożliwić wirtualną wizytę w naszej firmie.
Opcja ta też póki co dostępna jest tylko w Stanach, Australii i Japonii.
---
Jak widać usługa Google Place Pages przedstawia się niezwykle obiecująco i daje nam już w tej chwili spore możliwości. Patrząc na tempo rozwoju usług Google, zapewne w najbliższym czasie dostaniemy więcej ciekawych rozwiązań, które z jednej strony pozwolą dotrzeć naszym firmom do większej rzeszy klientów, a z drugiej zapewnią Google darmowy kontent.
Mimo wszystko chyba, gdy przyzwyczaimy się do poczucia, że Google wie o nas wszystko (w końcu nic już z tym nie zrobimy), dojdziemy do wniosku, że więcej z tego korzyści niż strat i warto im na to pozwolić.
Jeszcze na koniec ciekawy filmik marketingowy promujący usługę Google Place Pages:
Źródła:
Introducing Google Places
Show customers where you'll go with Google Places
Bringing the power of Google's data to local businesses
Poza prostą stroną WWW usługa Google Places oferuje nam wiele ciekawych funkcjonalności, które z pewnością mogą pomóc naszej firmie dotrzeć do większej liczby klientów. Postaram się przedstawić niektóre z nich.
Statystyki
Do Strony Miejsca dołączone są zaawansowane statystyki, dzięki którym możemy sprawdzić jak wiele osób odwiedzało stronę naszej firmy.
Nie ograniczają się one jednak do podania suchej liczby odsłon i wyświetleń na stronie wyszukiwarki Google i mapach Google jak na innych serwisach. Dostajemy dodatkowo informacje o:
- liczbie interakcji z wpisem naszej strony, czyli jak często klienci klikali na ikonkę na mapie, przechodzili na naszą stronę, czy wyznaczali dojazd do naszej firmy
- jakie słowa kluczowe najczęściej zaprowadziły do naszej firmy
- skąd chcieli dojeżdżać klienci do naszej firmy, czyli pokazane na mapie wszystkie miejsca, z których klienci szukali szczegółów dojazdu do naszej firmy
Statystyki są niestety ograniczone do ostatnich 30 dni. Kolejne nadpisują ostatnie.
Wyznacz obszar działania firmy
Do wpisu o firmie można dodać obszar jej działania. Na przykład, jeśli pracownicy firmy przyjeżdżają do klientów na określonym obszarze, lub pizzeria działa w określonej dzielnicy miasta i za darmo rozwozi w tym obszarze pizzę, można wskazać takie obszary. Obszary dodaje się poprzez wskazanie obsługiwanych kodów pocztowych, lub odległości od wskazanej lokalizacji.
Wskazany obszar widoczny jest na mapie w postaci półprzezroczystej warstwy.
Publikuj szybko ważne informacje na stronie firmy
Jeśli danego dnia planujemy jakąś promocję, mamy nowy ciekawy produkt, lub chcemy poinformować klientów o przedłużonych godzinach otwarcia możemy skorzystać z opcji Publikacji na stronie. Opublikowane przez nas informacje powinny być widoczne dla naszych klientów na Stronie Miejsca w ciągu kilku minut.
Dzięki temu możemy poinformować o dzisiejszym Happy Hours, niespodziewanym koncercie, lub inaczej zachęcić do odwiedzenia naszego miejsca.
Nie obyło się tutaj jednak bez ograniczeń. Wiadomości nie mogą być dłuższe niż 160 znaków i tylko jedna wiadomość może być umieszczona na stronie. Kolejna dodana zastępuje poprzednią.
QRCode do strony firmy
Dla każdej Strony Miejsca możesz wygenerować kod 2D QRCode, który umieszczony na wizytówce, czy ulotce umożliwi klientom odwiedzenie naszej strony. Wystarczy, że zrobią zdjęcie telefonem z wbudowanym czytnikiem kodów, a automatycznie zostaną przeniesieni na stronę firmy.
Tak jak ten kod zaprowadzi po zeskanowaniu do mojego bloga:
Prowadź kampanię, publikuj promocyjne kupony
Do Strony Miejsca możemy dodawać promocyjne kupony, które klienci mogą realizować po wydrukowaniu, lub pokazaniu na telefonie komórkowym podczas wizyty w siedzibie naszej firmy. Dzięki nim możemy zachęcić klientów do odwiedzania naszego miejsca i prowadzić własne kampanie promocyjne.
Wyniki sponsorowane - tagi
Już za 25$ miesięcznie można wybrać tagi, które będą opisywały naszą firmę i które będą wzbogacały wpis Strony Miejsca na stronie wyszukiwania i wyróżniały na mapie nasze miejsce. Tagi określane są przez Google i pokazują w postaci żółtego markera określone usługi. Po wykupieniu reklamy, marker z Tagiem pokazywany jest na mapie obok naszego miejsca.
Tagi dostępne są jednak na razie tylko w kilku miejscowościach w Stanach Zjednoczonych. Na ich dostępność w Polsce z pewnością będziemy musieli jeszcze długo czekać.
Biznesowe sesje zdjęciowe
Aby zwiększyć atrakcyjność Strony Miejsca, możemy zgłosić do Google prośbę o wykonanie sesji fotograficznej okolicy i wnętrz naszego miejsca. Jeśli nasze zgłoszenie zostanie zaakceptowane, fotografowie Google wykonają profesjonalne, panoramiczne zdjęcia, które zostaną umieszczone na Stronie Miejsca i w przyszłości mogą zostać połączone, aby umożliwić wirtualną wizytę w naszej firmie.
Opcja ta też póki co dostępna jest tylko w Stanach, Australii i Japonii.
---
Jak widać usługa Google Place Pages przedstawia się niezwykle obiecująco i daje nam już w tej chwili spore możliwości. Patrząc na tempo rozwoju usług Google, zapewne w najbliższym czasie dostaniemy więcej ciekawych rozwiązań, które z jednej strony pozwolą dotrzeć naszym firmom do większej rzeszy klientów, a z drugiej zapewnią Google darmowy kontent.
Mimo wszystko chyba, gdy przyzwyczaimy się do poczucia, że Google wie o nas wszystko (w końcu nic już z tym nie zrobimy), dojdziemy do wniosku, że więcej z tego korzyści niż strat i warto im na to pozwolić.
Jeszcze na koniec ciekawy filmik marketingowy promujący usługę Google Place Pages:
Źródła:
Introducing Google Places
Show customers where you'll go with Google Places
Bringing the power of Google's data to local businesses
Fajny opis. Mysle ze implementacja google places powinna byc a ofercie kazdej agencji interaktywnej.
Prosty sposob na zaistnienie w internecie.
Myślę że nie musimy do tego dużo czekać..moim zdaniem google place page to fajna wizytówka dla każdej firm