Technologie mobilne i lokalizacyjne

Analiza i statystyki rynku nie pozostawiają złudzeń. Technologie mobilne w połączeniu z technikami lokalizacyjnymi i wirtualną społecznością stanowią przyszłość Internetu.

O ile w Polsce traktowane są jeszcze jak niezrozumiałe innowacje, zdobywają coraz większą popularność na świecie. Coraz częściej na telefonach komórkowych pojawiają się: społeczności wirtualnych przewodników i recenzentów, gry lokalizacyjne, aplikacje użytkowe.

Usługi te doskonale wpisują się w ogólnoświatowy trend „Right here! Right now!” (Tu i teraz!). Będąc poza domem interesują nas tylko te miejsca, które są najbliżej, oraz te, z których możemy skorzystać w danej chwili.

Dzięki inwestowaniu w mobilność i techniki lokalizowania możemy zachować ten trend i dostosować nasze usługi do wymagań użytkowników XXI wieku.

Dlaczego nie ufać statystykom ?

Autor: Maciej Marczewski niedziela, 14 listopada 2010
Argumenty te przedstawiłem już przy ostatnim wpisie dotyczącym rynku telefonów komórkowych. Będę się do nich wielokrotnie odwoływać, więc wrzuciłem je do osobnego wpisu. 

Na wielu polskich portalach, coraz częściej pojawiają się przeróżne zestawienia rynku i statystyki dotyczące rynku mobilnego. Po dokładniejszej analizie okazuje się, że nie odzwierciedlają tego co faktycznie dzieje się na naszym rynku. Trzeba pamiętać, że rynek amerykański i europejski rządzi się zupełnie innymi prawami i nieraz ich statystyki okazują się kompletnie nietrafione u nas.

Przy zestawieniach takich musimy zawsze brać poprawkę na dane, które są w nich zawarte. Niektóre dane które się pojawiają nie do końca bowiem odzwierciedlają rzeczywisty podział rynku. Nie ważne, czy zestawienie to zostało wykonane przez tak znane firmy jak Gartner, Nielsen, czy IDC.

Przy każdej informacji prasowej staram się dotrzeć bezpośrednio do źródła i nieraz okazuje się, że badania są niepełne, lub dotyczą tylko jednego operatora.

W ciągu ostatnich 5 miesięcy pojawiło się kilka takich zestawień, ale nie zdecydowałem się ani razu o nim napisać.

Dlaczego ? W każdym z przypadków chodziło o coś innego - okazywało się, że przykładowo:

1. Badanie szumnie nazwane analizą rynku międzynarodowego okazało się sondą internetową na jednym portalu internetowym
2. Badanie okazywało się sondą telefoniczną
3. Brane były pod uwagę tylko telefony dostępne u 3 wiodących operatorów w US z umową czasową z abonamentem
4. Większość portali w Polsce podawało analizę rynku międzynarodowego, podczas gdy tak naprawdę dane dotyczyły tylko USA.

Warto jest więc doczytać informacje do końca i starać się znaleźć źródła i podstawy wyliczeń.

Jednocześnie, wielka szkoda, że portale w Polsce, które podają i bezmyślnie kopiują zestawienia nawet nie poświęcą chwili na sprawdzenie źródeł i nie sprostują zestawienia.

0 komentarze

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate My Blog

Certyfikaty


Google Qualifed
Javascript Maps API
Developer

12/2009

Na moim blogu podróżniczym

Obserwatorzy