Kolejna garść statystyk i zestawień rynku mobilnego.
W raporcie Nielsen’a z zeszłego miesiąca znalazłem ciekawe rezultaty badań przeprowadzonych na użytkownikach mobilnych systemów operacyjnych.
Sprawdzono jak często klikane są reklamy w aplikacjach, a wyniki podzielono na platformy.
Mimo, że próby są niewielkie, to pozwalają wysnuć kilka ciekawych wniosków.
Jak się okazuje, na reklamy mobilne w aplikacjach, w zależności od systemu klika nawet 1/3 użytkowników.
Największy odsetek „klikalności” widzimy wśród użytkowników systemu Android, Windows Mobile i iOS (czyli w większości urządzeń z ekranem dotykowym). Ostatnie miejsce telefonów BlackBerry nie dziwi – w końcu znacznie ciężej jest kliknąć na reklamę manipulatorem.
Statystyki te zapewne zawyżają też osoby, które kliknęły na reklamę przez przypadek. Na ekranach dotykowych o takie przypadkowe kliknięcia nietrudno. (Swoją drogą, ciekawe czy gdzieś przeprowadzono badanie uwzględniające taki scenariusz.)
Analogicznie: o przypadkowe kliknięcia trudniej jest na telefonach bez ekranu dotykowego, stąd też mniejszej liczbie osób zdarza się kliknięcie na baner.
Przy okazji nasuwa mi się kolejny wniosek:
Coraz częściej spotykamy reklamy banerowe w aplikacjach. O ile kliknięcie na reklamę na Nokii N95 kojarzyło mi się kiedyś z wielkim nieszczęściem (telefon nagle uruchamiał przeglądarkę, aplikacja zamykała się, a żeby do niej wrócić trzeba było przechodzić przez toporne menu i uruchamiać ją ponownie), tak teraz, po kliknięciu na reklamę w telefonie z Androidem, bardzo prostą mogę anulować akcję i powrócić do mojego programu.
Może kwestia większej świadomości jest faktycznie wyznacznikiem sukcesu banerów reklamowych na nowszych telefonach? Przyzwyczajamy się do reklam i wiemy, że niewiele nam grozi, gdy je klikniemy?
O ciekawym przypadku słyszałem też kilka miesięcy temu, kiedy to sieć AdMob zmieniła sposób wyświetlania reklam na bardziej wyróżniający się. Wcześniej banery przypominały dodatkowe opcje w aplikacji. Jak się okazało, odpowiednie, kontrastowe dobranie kolorów spowodowało, że były one częściej klikane przez użytkowników. (niestety nie mogę teraz znaleźć źródła tego badania)
Pozwala to przypuszczać, że im większa świadomość użytkowników, im lepsze telefony, im prostsza jest ich obsługa, tym lepszy rezultat kampanii bannerowej :) Idąc dalej tym tropem: skoro telefony są coraz lepsze i prostsze w obsłudze, to kampanie banerowe będą przynosić coraz większe zyski. (do czasu pojawienia się AdBlockerów ;) )
---
Przy okazji przypominam o moim artykule Dlaczego nie warto ufać statystykom?
:)
W raporcie Nielsen’a z zeszłego miesiąca znalazłem ciekawe rezultaty badań przeprowadzonych na użytkownikach mobilnych systemów operacyjnych.
Sprawdzono jak często klikane są reklamy w aplikacjach, a wyniki podzielono na platformy.
Mimo, że próby są niewielkie, to pozwalają wysnuć kilka ciekawych wniosków.
Jak się okazuje, na reklamy mobilne w aplikacjach, w zależności od systemu klika nawet 1/3 użytkowników.
Największy odsetek „klikalności” widzimy wśród użytkowników systemu Android, Windows Mobile i iOS (czyli w większości urządzeń z ekranem dotykowym). Ostatnie miejsce telefonów BlackBerry nie dziwi – w końcu znacznie ciężej jest kliknąć na reklamę manipulatorem.
Statystyki te zapewne zawyżają też osoby, które kliknęły na reklamę przez przypadek. Na ekranach dotykowych o takie przypadkowe kliknięcia nietrudno. (Swoją drogą, ciekawe czy gdzieś przeprowadzono badanie uwzględniające taki scenariusz.)
Analogicznie: o przypadkowe kliknięcia trudniej jest na telefonach bez ekranu dotykowego, stąd też mniejszej liczbie osób zdarza się kliknięcie na baner.
Przy okazji nasuwa mi się kolejny wniosek:
Coraz częściej spotykamy reklamy banerowe w aplikacjach. O ile kliknięcie na reklamę na Nokii N95 kojarzyło mi się kiedyś z wielkim nieszczęściem (telefon nagle uruchamiał przeglądarkę, aplikacja zamykała się, a żeby do niej wrócić trzeba było przechodzić przez toporne menu i uruchamiać ją ponownie), tak teraz, po kliknięciu na reklamę w telefonie z Androidem, bardzo prostą mogę anulować akcję i powrócić do mojego programu.
Może kwestia większej świadomości jest faktycznie wyznacznikiem sukcesu banerów reklamowych na nowszych telefonach? Przyzwyczajamy się do reklam i wiemy, że niewiele nam grozi, gdy je klikniemy?
O ciekawym przypadku słyszałem też kilka miesięcy temu, kiedy to sieć AdMob zmieniła sposób wyświetlania reklam na bardziej wyróżniający się. Wcześniej banery przypominały dodatkowe opcje w aplikacji. Jak się okazało, odpowiednie, kontrastowe dobranie kolorów spowodowało, że były one częściej klikane przez użytkowników. (niestety nie mogę teraz znaleźć źródła tego badania)
Pozwala to przypuszczać, że im większa świadomość użytkowników, im lepsze telefony, im prostsza jest ich obsługa, tym lepszy rezultat kampanii bannerowej :) Idąc dalej tym tropem: skoro telefony są coraz lepsze i prostsze w obsłudze, to kampanie banerowe będą przynosić coraz większe zyski. (do czasu pojawienia się AdBlockerów ;) )
---
Przy okazji przypominam o moim artykule Dlaczego nie warto ufać statystykom?
:)
hmm, ciekawy rezultat , o czym nie bym myślał....
W ogóle nie klikam :)