Wpis nawiązujący do mojej prezentacji wygłoszonej na trójmiejskim spotkaniu 3camp, z cyklu Sklepy z aplikacjami mobilnymi. Zobacz film video z prezentacji.
Ostatnia aktualizacja zapisów z regulaminu: 2010-09-21
W regulaminie AppStore, jak i w regulaminie korzystania z iOS SDK jest kilka zapisków, na które warto zwrócić uwagę. Regulaminy u Apple są bardzo obszerne i interesujących nas kwestii trzeba szukać w wielu pomniejszych regulaminach.
Przykładowo wśród wszystkich dostępnych regulaminów na stronie Apple Terms of Use, jest oddzielny regulamin do korzystania z iTunes, pobierania aplikacji z AppStore, sprzedawania na AppStore, korzystania z logo Apple.
Jednak najciekawszą kwestią jest regulamin SDK, który to zawiera najbardziej istotne dla nas informacje. Jest on dostępny jednak dopiero po zalogowaniu się na stronie programu developerskiego tuż pod linkami do pobrania pakietów. Podobnie w przypadku iTunes Connect.
Regulaminy są obszerne i dość ciężko przez nie przebrnąć. Zebrałem jednak najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać podczas pisania aplikacji na iOS.
1. Umieszczając aplikację w AppStore, nie możemy jej umieszczać w innych sklepach, czy stronach do pobrania. AppStore jest jedynym kanałem dystrybucji. Jeśli Apple odmówi umieszczenia aplikacji w AppStore, nie możemy umieścić jej w innym sklepie.
2. SDK możemy używać tylko na komputerze, który został wyprodukowany przez Apple.
3. Pisząc aplikację możemy korzystać tylko z oficjalnie udokomentowanych publicznych metod API, nie możemy odwoływać się do zmiennych prywatnych. (usunięte z regulaminu 09-2010 r.)
4. Aplikacje muszą być oryginalnie napisane w Objective-C, C, C++, wszelkie narzędzie tłumaczące kod z innego języka są niedozwolone. (usunięte z regulaminu 09-2010 r.)
5. Aplikacje nie mogą kontrolować poruszaniem się pojazdów, być tworzone do zarządzania wysyłkami, lub flotą pojazdów
6. Odpowiedzialność Apple ograniczona jest do kwoty 50 $. Oznacza to, że jeśli polityka Apple doprowadzi naszą firmę do strat, nie możemy się od nich domagać większego odszkodowania.
7. Opłaty za użytkowanie aplikacji mogą być pobierane tylko poprzez AppStore. Niedozwolone jest wymaganie od użytkownika, aby płacił dodatkowo za używanie aplikacji do innych podmiotów.
8. Zwrot aplikacji przez użytkownika i płatności możliwy jest tylko, gdy nie zostanie ona do niego dostarczona z przyczyn zawinionych przez Apple. Żadne inne zwroty nie są dostępne.
9. Aplikacje nie muszą być pisane za pomocą oficjalnego środowiska iOS SDK (zmiana w regulaminie 09-2010)
Oczywiście to nie są wszystkie ograniczenia, które nakładają na nas regulaminy Apple. Zebrałem tutaj tylko te najbardziej istotne i niestandardowe. Przed rozpoczęciem pisania aplikacji warto na nie spojrzeć osobiście.
Regulamin jest zdecydowanie jednostronny, faworyzujący Apple i nie daje programistom żadnych szans na egzekwowanie swoich praw. Każdy programista, pragnący tworzyć aplikację na iPhone musi się na niego zgodzić.
Jest to jeden z ciekawszych precedensów – mimo tak absurdalnych zastrzeżeń i niekorzystnych warunków AppStore jest jednym z największych sklepów z aplikacjami mobilnymi.
Ostatnia aktualizacja zapisów z regulaminu: 2010-09-21
W regulaminie AppStore, jak i w regulaminie korzystania z iOS SDK jest kilka zapisków, na które warto zwrócić uwagę. Regulaminy u Apple są bardzo obszerne i interesujących nas kwestii trzeba szukać w wielu pomniejszych regulaminach.
Przykładowo wśród wszystkich dostępnych regulaminów na stronie Apple Terms of Use, jest oddzielny regulamin do korzystania z iTunes, pobierania aplikacji z AppStore, sprzedawania na AppStore, korzystania z logo Apple.
Jednak najciekawszą kwestią jest regulamin SDK, który to zawiera najbardziej istotne dla nas informacje. Jest on dostępny jednak dopiero po zalogowaniu się na stronie programu developerskiego tuż pod linkami do pobrania pakietów. Podobnie w przypadku iTunes Connect.
Regulaminy są obszerne i dość ciężko przez nie przebrnąć. Zebrałem jednak najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać podczas pisania aplikacji na iOS.
1. Umieszczając aplikację w AppStore, nie możemy jej umieszczać w innych sklepach, czy stronach do pobrania. AppStore jest jedynym kanałem dystrybucji. Jeśli Apple odmówi umieszczenia aplikacji w AppStore, nie możemy umieścić jej w innym sklepie.
2. SDK możemy używać tylko na komputerze, który został wyprodukowany przez Apple.
5. Aplikacje nie mogą kontrolować poruszaniem się pojazdów, być tworzone do zarządzania wysyłkami, lub flotą pojazdów
6. Odpowiedzialność Apple ograniczona jest do kwoty 50 $. Oznacza to, że jeśli polityka Apple doprowadzi naszą firmę do strat, nie możemy się od nich domagać większego odszkodowania.
7. Opłaty za użytkowanie aplikacji mogą być pobierane tylko poprzez AppStore. Niedozwolone jest wymaganie od użytkownika, aby płacił dodatkowo za używanie aplikacji do innych podmiotów.
8. Zwrot aplikacji przez użytkownika i płatności możliwy jest tylko, gdy nie zostanie ona do niego dostarczona z przyczyn zawinionych przez Apple. Żadne inne zwroty nie są dostępne.
9. Aplikacje nie muszą być pisane za pomocą oficjalnego środowiska iOS SDK (zmiana w regulaminie 09-2010)
Oczywiście to nie są wszystkie ograniczenia, które nakładają na nas regulaminy Apple. Zebrałem tutaj tylko te najbardziej istotne i niestandardowe. Przed rozpoczęciem pisania aplikacji warto na nie spojrzeć osobiście.
Regulamin jest zdecydowanie jednostronny, faworyzujący Apple i nie daje programistom żadnych szans na egzekwowanie swoich praw. Każdy programista, pragnący tworzyć aplikację na iPhone musi się na niego zgodzić.
Jest to jeden z ciekawszych precedensów – mimo tak absurdalnych zastrzeżeń i niekorzystnych warunków AppStore jest jednym z największych sklepów z aplikacjami mobilnymi.
0 komentarze