Technologie mobilne i lokalizacyjne

Analiza i statystyki rynku nie pozostawiają złudzeń. Technologie mobilne w połączeniu z technikami lokalizacyjnymi i wirtualną społecznością stanowią przyszłość Internetu.

O ile w Polsce traktowane są jeszcze jak niezrozumiałe innowacje, zdobywają coraz większą popularność na świecie. Coraz częściej na telefonach komórkowych pojawiają się: społeczności wirtualnych przewodników i recenzentów, gry lokalizacyjne, aplikacje użytkowe.

Usługi te doskonale wpisują się w ogólnoświatowy trend „Right here! Right now!” (Tu i teraz!). Będąc poza domem interesują nas tylko te miejsca, które są najbliżej, oraz te, z których możemy skorzystać w danej chwili.

Dzięki inwestowaniu w mobilność i techniki lokalizowania możemy zachować ten trend i dostosować nasze usługi do wymagań użytkowników XXI wieku.

Apple AppStore - umieszczanie aplikacji

Autor: Maciej Marczewski środa, 11 sierpnia 2010
Wpis nawiązujący do mojej prezentacji wygłoszonej na trójmiejskim spotkaniu 3camp, z cyklu Sklepy z aplikacjami mobilnymi. Zobacz film video z prezentacji.


Apple wyznaje zasadę ograniczonego zaufania. Każda aplikacja, którą umieszcza w swoim sklepie musi być gruntownie przetestowana przez ich pracowników.

Podczas testów sprawdzane jest działanie aplikacji, zgodność z regulaminem i user experience. Warto wiedzieć, że testerzy mają obowiązek dokładnie przeczytać opis aplikacji i sprawdzić czy działa ona zgodnie z deklaracją producenta. Jeśli coś się nie zgadza, lub po prostu nie potrafią jej użyć, mogą ją odrzucić – warto dostarczyć dokładną instrukcję do testów.

Gruntowne testy wiązą się co prawda z opóźnieniem w dostarczeniu naszej aplikacji do klientów, ale z drugiej strony w pewien sposób wzrasta prawdopodobieństwo, że w AppStore znajdują się działające aplikacje.

Z moich obserwacji wynika, że aplikacje testowane są na najnowszych dostępnych na rynku telefonach, nie przywiązując większej wagi do tych starszych. W rezultacie przepuszczane są aplikacje, które nie działają poprawnie na starszych telefonach, często nie z winy dostawcy oprogramowania. (vide przykładowa sprawa źle działającego odbiornika GPS na iOS4 i iPhone 3G)

Obecnie do Apple trafia tak wiele aplikacji, że przeciętnie proces jej oceny trwa powyżej 1 tygodnia. Aplikacje które miałem okazję umieszczać pojawiały się po 10 dniach, a jednej z nich od półtorej miesiąca nie mogę umieścić w sklepie – cały czas znajdowane są rzeczy nie zgodne z polityką sklepu.

Niestety, na naszą kolejkę musimy czekać kilka dni roboczych, po czym aplikacja jest testowana – z moich obserwacji wynika, że jeśli coś nie pasuje testy są przerywane na pierwszym błędzie/nieścisłości  i jest ona odrzucana – niestety bez większego uzasadnienia.
Po poprawieniu aplikacji, po raz kolejny musimy czekać kilka dni roboczych, aby rozpoczęli sprawdzanie naszej aplikacji od początku. Zdarzyło mi się też, że aplikacja czekała na ocenę przez 5 dni, była „oceniana” przez 9 dni, po czym została odrzucona. W ten sposób proces ten może się ciągnąć tygodniami.

Podczas aktualizacji proces wygląda podobnie, choć czas oczekiwania może się nieznacznie skrócić.

Na szczęście, umieszczenie aplikacji w AppStore, testy i certyfikacje są darmowe – jedyny koszt jaki ponosimy to oczekiwanie na umieszczenie jej sklepie.

5 komentarze

  1. Katarzyna pisze...
  2. Mam pytanie dotyczące aplikacji którą przygotowaliśmy dla naszego klienta. Ponieważ nie za bardzo mogę znaleźć gdziekolwiek informację na ten temat.Aplikacja którą stworzyliśmy jest zatwierdzona przez appla. Przygotowaliśmy wersję aplikacji pod klienta, który chce są zamieścić w app sotre. Pytanie, kto powinien wysłać ją ponownie do testów my jako producent czy klient jako właściciel ? Moja firma chce widnieć jako producent natomiast przez konto klienta ma być ona dostarczana.

     
  3. Maciej Marczewski pisze...
  4. Witaj Katarzyno. Jedyną możliwością, abyście byli widoczni jako producent to umieszczenie takiej informacji wewnątrz aplikacji, lub w jej opisie. Apple nie uznaje outsourcingu. Jeśli aplikacja zostanie umieszczona z konta Klienta, Twój Klient będzie jej producentem. Jeśli teraz opublikujecie Waszą aplikację, to będziecie jej właścicielami i producentami. Nie ma możliwości pośrednich. Gdzieś była taka oficjalna odpowiedź w FAQ programu developerskiego.


    Problem może też się pojawić, jeśli teraz zgłosicie tę aplikację do testów z innego konta. Jeśli będziecie mieli pecha i czepiającego się oceniającego, to Klient może być osądzony o plagiat aplikacji i jej duplikowanie.

    Z chęcią usłyszę, którą wersję wybraliście. Życzę powodzenia!

     
  5. Katarzyna pisze...
  6. Dziękuję za odpowiedz. Muszę uzgodnić z szefem jak to zrobić, jak tylko wykonamy jakieś kroki dam znać z jaki będzie rezultat.

    Pozdrawiam

     
  7. Katarzyna pisze...
  8. Mam kolejne pytanie:/ Chyba przekazanie aplikacji do apple przerasta mnie:) Czy istnieje gdzieś jakaś instrukcja jak to się robi krok po kroku co trzeba im dostarczyć, jak ? Konto developerskie mamy założone.

     
  9. RICO pisze...
  10. Bardzo fajny i przydatny blog, pozdrawiam.

     

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate My Blog

Certyfikaty


Google Qualifed
Javascript Maps API
Developer

12/2009

Na moim blogu podróżniczym

Obserwatorzy